Ny Ærlig talt-kampanje

Nå går startskuddet for Norges Idrettsforbund, Antidoping Norge og Norsk Tippings nye Ærlig Talt-kampanje. Steffen Kjærgaard og Marit Bjørgen er to av bidragsyterne.

Ærlig Talt ble lansert for første gang i 2013, der både tidligere dopingmisbrukere, pårørende og idrettsutøvere med et sterkt standpunkt mot doping tok et tankevekkende oppgjør med ukulturen.

I år er det blant andre Steffen Kjærgaard og Marit Bjørgen som stiller i både video- og magasinform, Kjærgaard om sitt tidligere misbruk, Bjørgen om sine antidopingholdninger. Sammen med en kvinnelig tidligere bruker av anabole steroider,  og tidligere direktør i Verdens antidopingbyrå (WADA) Rune Andersen, sørger firkløveret for tankevekkende stoff.

-Vi er stolte av å ha fått dem og alle de andre med på prosjektet, og de har bidratt med stor kunnskap, dyrkjøpt erfaring og sterke holdninger, sier prosjektleder Halvor Byfuglien som er leder for kommunikasjon- og samfunnsavdelingen i Antidoping Norge.

Tanken bak Ærlig talt-kampanjen er et ønske om å skape en arena for å snakke om doping – ikke bare i overskrifter, ikke med høyt hevede pekefingre – men med innsikt, personlig erfaring og engasjement.

-Vi løfter fram historier som direkte eller indirekte har vært berørt av doping, for på den måten å berøre andre, sier Byfuglien.

Tallenes tale fra 2013-kampanjen var 25 Ærlig talt-kvelder i 19 fylker, 50 arrangementer med innslag fra kampanjen, nesten 200 medieoppslag, 8 200 tilhørere, 15 000 videovisninger på nett, samt 8 500 magasiner og 3000 utdelte brosjyrer. Byfuglien mener likevel det er vanskelig å måle suksessen.

-Det er først og fremst ordene – og ikke tallene – som har gjort Ærlig talt til et ettertraktet innslag. Vi trenger de personlige historiene. Vi trenger å høre dem, og vi må tørre å lære av dem, sier han.

Videoer med alle historiene, samt Ærlig talt i magasinform er tilgjengelig for nedlasting på www.renidrett.no

 

Publisert: 15.09.14

Flere artikler