Foto: Unsplash

Prosjekt sommerkropp

Veien til sommerkroppen blir lang og bratt dersom man mangler motivasjon til å gjennomføre treningen.

Kommentar

Et søk på «sommerkroppen 2018» gir 24 400 treff på Google. Dette er et tall som garantert vil skyte i været nå som sommeren nærmer seg med stormskritt. Varmere tider innebærer at man pakker bort boblejakkene og vintergarderoben, og får betydelig færre lag mellom egen kropp og omverdenen.

Med dette kommer også en langt større selvbevissthet rundt eget utseende og presentasjon.

Dopingkontakten: Anonym info- og samtaletjeneste

Treningssentrene fylles og treningsklær og kosttilskudd kjøpes inn. Håpet er kanskje at det du handler inn, og det du finner av tips på nett, skal gjøre deg mer motivert og styrket i jakten på den beste versjonen av deg selv.

Dersom vi skal bruke Google til å kartlegge våre interesser, vil vi derimot oppdage at et søk på «treningsmotivasjon» gir over 73 300 treff. Dette er betydelig høyere enn søket på sommerkroppen.

Problemet oppstår når man ikke har personlig motivasjon eller kapasitet til å nå de ambisiøse resultatmålene. Hvordan kan man bedre motivasjonen, når det psykiske setter stopper for prosjekt sommerkropp?

Det er viktig å trene for å ha god helse året rundt, men sommerkroppen handler om mer enn bare helse. De som er villige til å se at de motiverende faktorene bak sommerkroppen er overfladiske, vil også kunne forstå hvorfor motivasjonen glipper når de må gjennomføre harde økter over lengre tid.

En studie av Schneider & Kwan (2013) gjennomført på 182 friske ungdommer i alderen 14-16 år, støtter ideen om at intern motivasjon, relatert til en indre opplevelse av fornøyelse, er viktig for å prestere godt under hard og moderat trening. Det å forelske seg i treningsprosessen, og ikke bare resultatene, er derfor mer enn bare en klisjé som gjentas under treningsbilder på Instagram.

Skal man ha motivasjon til å trene godt over tid, må man velge treningsformer som gir treningsglede. Det betyr også det bør gå lengre tid mellom de harde øktene. Det er nemlig vanskelig å stabilisere positiv motivasjon og følelser etter tøffe økter.

Boken til Susan Grogan (2016) om kroppsidealer, fremhever at menn og kvinners forhold til egen kropp er relatert til tilsvarende maskuline og feminine forventinger. Dersom man ikke oppfyller disse idealene, kan det være lett å kjenne på en følelse av misnøye. Når vi drar på trening for å jobbe mot en drømmekropp, vil hver eneste dag der forventningen ikke er nådd påvirke treningsgleden. Selv om man kanskje ønsker å kopiere det kroppslige resultatet, er det også individuelt hvilken effekt man oppnår av den samme treningen. Det blir derfor vanskelig å vedlikeholde en døende treningsmotivasjon ved å trene helt likt som de man beundrer.

Noen vil sikkert kalle fokuset på sommerkroppen for treningshysteri, men vi i Antidoping Norge har forståelse for at det er viktig å være stolt av den man har og skal vise frem. Sommeren kan oppleves belastende for noen, da varmen og feriene skaper forutsetninger for komfort og avslapping som det er vanskelig å føle på dersom man ikke er komfortabel med den kroppen man har.

Kjører man derfor et moderat utfordrende treningsløp mot sommeren, som samtidig er en treningsform det som oftest er gøy gjennomføre, vil man skape gode forutsetninger for å kunne holde treningsmotivasjonen gående.

Til og med når sommeren er over.

Trenger du hjelp til å komme i gang med ren og sunn styrketrening? Sjekk ut håndboken vår, som gir deg god informasjon og treningsråd for veien videre.

Publisert: 29.05.18 - Oppdatert: 06.06.18

Flere artikler